3 de març 2011

SENYALS D'EMPALME

Senyalització d'empalmes

És un tipus de senyalització fàcil d'entendre. En el cas de que les senyals de braç o semàfors, molt comunes en les línies de fora d'Espanya, és a dir que aquestes senyals són molt freqüents a les línies d'ambient ibèric, -encara que n'hi han a tot arreu i es poden posar al costat dels semàfors- no hi siguin abans d'un "desvio", s'hi posarà aquesta senyal en candelabro amb una altra avançada, que seria per si una el conductor no la veu, veuria la següent. La senyal avançada, només es posa a les línies principals, a la via que s'ha separat normalment no se'n troben. Si la senyal no marca via lliure, serveix per reduir la velocitat, deixant-la entre 30-50km/h, per tal de reduir accidents.
En el sentit contrari, s'hi estableixen, 2 senyals de parada, per tal de reduir els accidentsde trens. En realitat, no poden indicar via lliure els dos alhora, i estan enclavades amb els desvios, de manera que el senyal només senyala via lliure, con el senyal està posat cap a la seva via. A més a l'altra direcció, cap senyal del candelabro indica via lliure.
Els modelistes, no solem enclavar els desvios amb les senyals pel seu grau de dificultat i més encara si és a via única.
La senyal avançada, quan aixeca el seu braç, vol dir que la següent senyal indica via lliure a la via directa, i quan té el braç en horitzontal, vol dir que el desvio està cap a la via desviada que serà aquella la lliure o que la següent senyal indica parada. En qualsevol cas, el maquinista redueix la velocitat del tren.
Antigament, la senyal avançada, tenia 2 màstils, però com que eren molt superflua, en molts casos van ser eliminades, al mercat n'hi han dels tipus, i està a les mans del modelista la decissió.

ELS CANDELABROS I PÒRTICS

Els anomenats, ponts de senyls són de vàries formes. El més senzill, és el candelabro, amb dos senyals un per cada branca del desvio. Hi ha un màstil, per cada branca, que pot ser múltiple. El maquinista només fa cas al màstil, que és al que li correspon seguir el seu tren. Existeixen estructures semblants d'una sola senyal. La senyal es sol col·locar a l'eix de la via a la que  li afecta el senyal,  per evitar la confusió amb altres senyals, o perquè hi ha un obstacle que impedeix poder posar un màstil normal a l'altra banda.
Pels nostres efectes, és igual si és bifurcació  condueix a dos línies de certa longitud o és senzillament a una andana de pas o inclús terminal.  Els màstils de les senyals de braç, o semàfors, tenen una longitud diferent, segons sigui una línia de més o menys importància o quan es tracta d'andana d'estació terminal: com més llarga és l'andana, més alt és el màstil. Igual que en el cas del simple candelabro, les senyals sobre un pont o pòrtic complet, estàn relacionats amb les vies a les que interfereixen i la altura, segons la longitut de les andanes.
Per entendre millor aquests conceptes, recomanem utilitzar pòrtics per les entrades de les estacions i sortides, a no ser que sigui una estació terminal, que després s'utilitzarien senyals de tipus senzill en el final de cada andana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada